Wakker worden met uitzicht. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Berendsen - WaarBenJij.nu Wakker worden met uitzicht. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Berendsen - WaarBenJij.nu

Wakker worden met uitzicht.

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week heb ik het rustig aangedaan. Maandag heb ik het rustig aangedaan omdat ik de dag ervoor terug kwam van de Voltzberg. Dinsdag heb ik aan school gewerkt en gebeurde er weinig bijzonders. Woensdag had ik m'n dag niet. Ik werd wakker met een vervelend mailtje van school, vervolgens regende het de hele dag wat ervoor zorgde dat m'n humeur niet beter werd. Aan het eind van de middag besloot ik om toch maar naar de sportschool te gaan. Ook al had ik daar geen zin in. Eenmaal aangekomen gingen we een uur buikspieren doen . Dat was prima, maar ik kreeg van bepaalde oefeningen last van mijn rug. Ik besloot toen maar sit-ups te gaan doen in plaats van de andere oefeningen. Na het sporten had ik chinees gehaald en toen ik dit at had ik niet door dat ik een peper op mijn vork had zitten. Dus toen stonden mijn mond en keel in brand. Hierdoor was mijn eetlust meteen verdwenen en kreeg ik hoofdpijn. Ik ben gaan douchen om vervolgens samen met Jytte en Nienke naar de karaoke te gaan waar de rest van de groep ook was. Het karaoke zingen heeft mijn dag toch nog een beetje beter gemaakt. Donderdag heb ik verder aan school gewerkt en was het 's avonds tijd voor frisbee. Dat was heel erg leuk. Ik merk aan mezelf dat ik beter wordt. De anderen merken het ook op en moedigen me alleen maar meer aan. Ik blijf doorgaan met frisbee, ik vind het een leuke sport. Daarna hebben we gegeten en zijn we naar het casino gegaan. Dit was de eerste keer dat ik in een casino was. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Ik was verbaasd om te zien dat mensen met geld smijten alsof het niets is. Zelf heb ik 15 srd verlies gemaakt, maar ik vond het wel leuk. Na het casino zijn we naar club Havana gegaan. Daar hebben we dansjes gedaan. Vrijdag heb ik uitgeslapen en een vrije dag gehouden. 'S avonds gingen we uiteten voor het afscheid van Joep en Saartje. We aten bij Hotpot. Dan krijg je één grote pan soep en moet je zelf de groenten, vlees en vis erbij gooien. Ik heb toen voor het eerst mosselen gegeten. Ik vond ze lekker. Zaterdagochtend hebben we afscheid moeten nemen van Saartje en Joep :( daarna zijn we om 8 uur vertrokken om op trip te gaan naar Nickerie/Bigi Pan. Onderweg hebben we stops gemaakt in oa Groningen en Wageningen. Hier kregen we eten en uitleg. Hierna vervolgden we onze weg naar Nickerie. Onderweg zijn we nog gestopt zodat we een luiaard konden spotten. Éénmaal aangekomen in Nickerie stapten we de bus uit om een Hindoestaanse tempel te bezoeken. We mochten helaas niet naar binnen omdat we al vlees hadden gegeten. Maar van buitenaf konden we de beelden ook zien. We reden verder naar een plek waar per korjaal verder moesten om naar Bigi Pan te varen. We voeren tussen zwarte mangrove door en hebben nog een kaaiman gespot. Onze bootsman was zo enthousiast dat hij hem wil de vangen en meenemen naar onze verblijfsplaats. Dit was uiteraard een grapje en we voeren weer verder. Ook werd er bij elke vogelsoort stilgestaan. We hebben verschillende soorten reigers en roofvogels gespot. Ook zagen we de rode ibis en een uil. Heel mooi waren die vogels. Onze accommodatie stond op palen in het meer. Dit was erg gaaf. Er begaf zich alleen maar water om ons heen. Toen we aankwamen moesten we onze hangmatten ophangen en was het tijd om te eten. Na het eten trokken we warmere kleding aan en gingen we kaaimannen spotten in het donker. Dit betekende dat we in een bootje zaten met onze hoofdlamp op ons hoofd, schijnend op de waterkant opzoek naar rode ogen. Helaas zagen we niks. Toen we terugkeerden op onze accommodatie was het tijd voor een feestje. Onze chauffeur was jarig en er werd getrakteerd met alcohol. Na een paar drankjes gingen zowel bij de Surinamers als bij ons de voeten van de vloer. Het was erg gezellig. Rond half 1 ging ik mijn hangmat in. Ik heb niet lekker geslapen die nacht. Ik kon niet lekker liggen. Ik had meer het idee dat ik zat dan dat ik lag. Rond 10 voor 7 in de ochtend werd ik wakker met uitzicht op het meer. Dit was prachtig! De vogels vlogen over en ik kon ze vanuit mijn hangmat zo bekijken. Het was een fijn en rustgevend gevoel. Na ons ontbijt stapten we in het bootje om naar de flamingo's te varen. Er waren er zo'n 4000. Ze waren prachtig. Helaas zijn ze mensenschuw geworden door de jacht, erg zonde. Toch wist onze bootsman redelijk dichtbij te komen zodat we ze goed konden bekijken. Hierna zijn we naar een ondiep stuk gevaren. Hier deden we een modderbad. We stapten uit onze boot het meer in. Bij het uitstappen zakte je al tot je knieën in de modder. Daarna smeerden we onszelf in. Na een bijbehorende fotosessie (waarvan ik de foto's nog niet heb) hebben we de modder van ons afgehaald en zijn we weer terug gevaren naar onze accommodatie. Daar stond de lunch al voor ons klaar. Na de lunch was het alweer tijd voor de terugreis. Ik had gehoopt dat ik in de bus kon slapen, maar dat viel tegen. Toen we thuis aankwamen ben ik onder de douche gesprongen en daarna samen met Nienke, Lien en Ariane uiteten geweest bij het poffertjes en pannenkoeken café. Dat was erg gezellig. Toen we thuiskwamen hebben we nog even gekletst met een aantal huisgenootjes. Daarna ging ik snel slapen want ik was heel erg moe.

Ik heb ook foto's van mijn kamer bijgevoegd zodat jullie daar een beeld bij hebben.

• 05 April 2016 - 08:55

Theo:

Eerst dacht ik: wat een ellende allemaal!
    Gelukkig ben ik verder gaan lezen en dan is het een fijn verhaal van allerlei avonturen.
    Ga zo door!
    Groeten uit Gemert

• 10 April 2016 - 17:09

H.F. De Vries-Prenger:

Lieve Nicole,
    Wat weer een prachtig reisverslag!Je weet ons er helemaal in mee te nemen.
    Ik merkte ook, dat je het niet altijd even gemakkelijk hebt en misschien heb je dat ook wel verwacht.
    Maar laat je nooit onderuit gaan door moedeloosheid of negativiteit. Deze indrukwekkende tijd, zo ver van huis, zal je alleen maar sterker en zelfstandiger maken, dat zul je zien!
    Best knap om dit aangedurfd te hebben,hoor!En wat meer zegt :
    Je kùnt het!
    Als je steeds maar tegen jezelf zegt:
    Ik kàn het, ik wìl het,dùs..! dóe ik het!
    Dat zal je ook helpen om eventuele faalangst te overwinnen!

Lieve meid, tot het volgende blog! Ik zie er naar uit!
    Geniet,succes,( sterkte als het eens even tegen zit ) en veel liefs!
    Oma de Vries.

• 12 April 2016 - 00:08

Ariëlle De Vries:

Lieve Nicole,
    Wat een verhaal weer. Prachtige foto's ook! Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven.Een nacht in een hangmat slaap je denk ik ook niet veel, maar zo wakker te worden...!!! Geniet van de mooie momenten in deze unieke stageperiode!Je doet het maar mooi! Leuke kalender trouwens ;-)
    Liefs xxx

Verslag uit: Suriname, Paramaribo