Relaxen aan de Suriname rivier. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Berendsen - WaarBenJij.nu Relaxen aan de Suriname rivier. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Berendsen - WaarBenJij.nu

Relaxen aan de Suriname rivier.

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Na het weekverslag van Matthijs neem ik het weer over. Matthijs, you did good :)

Afgelopen maandag was een chilldagje in huis. Nouja, voor Matthijs dan. Ik was druk bezig met het in elkaar zetten van de powerpoint presentatie over mijn onderzoek. Ik ben daar eigenlijk de hele dag mee bezig geweest. 's Middags was het tijd voor een pauze en besloten we lekker uitgebreid te gaan lunchen. Ik had op Facebook een Sandwich & Coffee bar voorbij zien komen. We besloten daar te lunchen. Dat was echt heerlijk!! Ben je of ga je naar Paramaribo dan moet je echt de moeite nemen om naar Tasty te gaan. Echt een aanrader.
Dinsdag hebben we een dagtour gedaan. We zijn naar Fort nieuw Amsterdam geweest, hebben dolfijnen gespot (deze keer wel! :)), zijn naar een plantage geweest met koeien en geiten en hebben kaaimannen gespot, gevangen en vastgehouden. We zijn echt een hele dag weggeweest. We hebben genoten van alle eerste indrukken. Ik had de dingen die we zagen en deden ook nog niet eerder meegemaakt dus dat was helemaal gaaf.
Woensdag gaf ik mijn presentatie over mijn onderzoek naar het verbeteren van het pedagogisch klimaat door middel van het inzetten van coöperatief leren. Ik heb die presentatie twee keer gegeven. Een keer voor de onderbouw en de directie en een keer voor de bovenbouw en de directie. Het ging erg goed en ik vond het leuk om de leerkrachten een stukje nascholing te geven en te enthousiasmeren om het ook in te gaan zetten. Verder was het een luie dag en hebben we genoten van een lekkere pizza bij Bar Zuid.
Donderdag regende het heel erg veel en heel erg hard. Na stage heb ik nog 25 minuten gewacht voordat ik uiteindelijk nog steeds door de regen naar huis fietste. Ik was ongeduldig en de regen zou toch niet gaan stoppen dus ging ik er maar onderdoor met m'n mega sexy gele poncho. Onderweg stonden de straten blank en fietste ik zeker met mijn enkels in het water. Het is dan verdraaid moeilijk fietsen met teenslippers die eigenlijk al begraven hadden moeten worden. Toen ik thuis was (hoe kan het ook anders) stopte het wonderbaarlijk met regenen. Toen zijn Matthijs en ik naar de Hermitage Mall gelopen en hebben we daar rondgekeken. 's Avonds zijn we gaan eten bij Souposo. Ik wilde heel graag de champignonsoep eten maar helaas hadden ze die niet omdat ze geen champignons hadden. Ik koos voor een broodje met vlees en Matthijs proefde de pindasoep. Het was erg leuk want er kwam een liveband spelen uit Argentinië. Ze speelden leuke sfeervolle muziek.
Vrijdag werden we (na mijn stage) opgehaald om op een driedaagse trip te gaan. Na een reis van 5 uur kwamen we aan op Isadou, wat welkom betekent in het Saramaccaans. Isadou is een vakantie eiland waar veel toeristen naartoe gaan. We legden onze spullen in ons huisje en voegden ons bij de groep. Alle huisjes hadden namen. De onze heette Luku, wat kijken betekent in het Saramaccaans 's Avonds stond kaaiman spotten en vangen op het programma. We waren net 5 minuten aan het varen toen het zachtjes ging regenen. Blijkbaar was onze bootsman van suiker want hij keerde om, terug naar Isadou. Toen we bij de groepsruimte aankwamen was het alweer droog. Onze bootsman had er geen zin meer in dus zouden bij onze accommodatie blijven. Het had niet hard geregend dus er werd hout gesprokkeld voor een kampvuur. Deze ging aan en we zaten daar nog lang na te kletsen met z'n allen.
Zaterdag stond er na een stevig ontbijt een wandeling door het primair tropisch regenwoud op de planning. Onze gids heeft ons van alles geleerd over dit regenwoud en hoe er te overleven. Zo heeft hij voorgedaan hoe hij een bed maakte van twee lange stokken en lianen. Ook gaf hij ons bladeren zodat we die als paraplu konden gebruiken. In de verte hoorden we schoten en liet onze gids door middel van gekke gefluit aan de jager weten dat wij ook in het bos rondliepen. De jager maakte een gek geluid terug. Zo liet hij weten dat hij wist dat we er waren. De schoten stopten meteen. Onze gids leidde ons naar hem toe en we maakten kennis met de jager. We mochten allemaal zijn geweer vasthouden. Toen we terug keerden stond de warme maaltijd al klaar. Na 3 uur vrije tijd te hebben gehad (die we zwemmend in de Suriname rivier door hebben gebracht) was het tijd om de oversteek naar het transmigratiedorp JawJaw te maken. Daar maakten we een dorpswandeling waarbij we veel te zien kregen. Ook liepen we door een ander dorp genaamd Lispaansie. Dit was een traditioneel dorp. We gingen daarheen omdat onze gids het verschil tussen een transmigratie -en een traditioneel dorp wilde laten zien. Toen we daarvan terug kwamen werd het kaaimanvlees geprepareerd. Onze gids had namelijk 5 kg kaaimanvlees meegenomen. Ik had al kaaimansaté geproefd, maar dit smaakte echt veel lekkerder. Na het eten was het tijd voor de tweede poging om kaaimannen te spotten en te vangen. Deze keer was onze bootsman blij want het regende niet. We vingen een kaaiman en degenen die wilden konden ermee op de foto. Wij hadden dat afgelopen dinsdag al gedaan dus deden wij dat niet. We wilden eigenlijk dat het beestje gewoon zo snel mogelijk weer terug in de rivier zou gaan. Daarna was er weer hout gesprokkeld en hebben we tot laat genoten van het kampvuur bij maanlicht. Matthijs heeft een poging gedaan om in een hangmat te slapen. Deze had hij voor ons huisje opgehangen. Na 15 minuten kwam hij ons huisje binnengelopen en is hij in bed gaan liggen. De muggen werden hem teveel, wat ik ook wel snap. Hij had namelijk geen klamboe voor over de hangmat en er waren op dat eiland nogal veel muggen. Hij heeft in ieder geval een poging gedaan.
Zondag kregen we een rondleiding op Isadou zelf. Dit had de rest van de groep vrijdag al gedaan toen wij er nog niet waren. We proefden een aantal vruchten, waaronder de zoete boon. Daarna hadden we weer vrije tijd. We zwommen in de rivier en lagen in de hangmat een boek te lezen. Daarna was het tijd om weer terug te reizen naar Paramaribo. Dit deden we natuurlijk niet zonder te stoppen in Powakka, het dorpje waar Matthijs zijn zusje is geboren. Sanna, als je dit leest. We zijn inderdaad naar je geboortedorp geweest! :) Je krijgt de foto's en filmpjes die we gemaakt hebben binnenkort. We moeten ze even uitzoeken want we hebben er mega veel gemaakt. Lief van je dat we er een kijkje mochten nemen. Helaas moest dit wel vanuit de bus want de bewoners van het dorp zijn niet dol op toeristen, laat staan fotograferende en filmende toeristen.

  • 24 Mei 2016 - 08:51

    Oom Theo:

    Tsjonge, wat doen jullie veel. Het lijkt wel vakantie.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Nicole

Actief sinds 07 Maart 2016
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 6532

Voorgaande reizen:

03 Maart 2016 - 28 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: