I've made it to the top. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Berendsen - WaarBenJij.nu I've made it to the top. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Berendsen - WaarBenJij.nu

I've made it to the top.

Blijf op de hoogte en volg Nicole

28 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week heb ik (weer) niet stil gezeten. Maandag heb ik op stage Pasen gevierd. Dit was goed voorbereid en de kinderen kregen allemaal eten en drinken. Ook ik mocht de lekkere broodjes en zelfgemaakte kipsalade proeven. Dinsdag heb ik op stage Holi Phagwa gevierd. De kinderen waren allemaal erg enthousiast dat hun juf ook mee deed dus ik zat al snel helemaal onder het gekleurde poeder. Om 10 uur was de school al uit en kreeg ik vakantie. Ik heb nu vakantie tot 10 april :)
'S avonds zijn we naar de bioscoop gegaan om de film Eddie the Eagle te kijken. Hier naar de bioscoop gaan is veel goedkoper dan in Nederland. Ook hebben ze hele chille stoelen waarin je lekker naar achteren kan leunen.
Woensdag was het echte Holi Phagwa feest. Deze was verdeeld over 2 terreinen. Er was een feest bij de palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein. We zijn naar beide gegaan. Het was zo gaaf om daar te staan, poeder op elkaar te gooien en te dansen. Het was het allereerste festival waar ik ooit naartoe ben geweest. Er waren daar ook kinderen die enthousiast met ons mee deden. Op een gegeven moment stond een jongetje in het midden te dansen met met veel mensen er omheen (inclusief wij) die hem nadeden. Heel leuk.
Donderdag tot en met gisteren ben ik samen met zes andere huisgenootjes op een 4 -daagse trip gegaan naar de Voltzberg en Raleighvallen. We maakten een reis van in totaal 10 uur om op het Fungu-eiland (waar onze accommodatie stond) aan te komen. We hebben onderweg een klapband gehad en er viel een rugzak van onze korjaal af in het water. Eenmaal aangekomen kozen we ons bed uit en konden we eten. Je kunt wel raden dat we het donderdagavond niet laat hebben gemaakt na zo'n lange reis. Vrijdag was de dag dat we de Voltzberg gingen beklimmen. We maakten een wandeltocht van 2,5 uur door de jungle tot aan de voet van de berg. Daar lieten we onze spullen achter om de berg te gaan beklimmen. Dit was nog een hele opgave want het was erg stijl. Het eerste deel had nog begroeiing en kon ik mezelf vastgrijpen aan rotsen en bomen. Het laatste deel bestond uit kale rotsen en was voor mij persoonlijk erg zwaar. Hoe hoger je gaat, des te benauwder het wordt. Doordat ik een lichte vorm van astma heb kon ik mijn ademhaling moeilijk controleren en begon ik eigenlijk als het ware te hyperventileren. Hierdoor raakte ik licht in paniek. Gelukkig bleef Daniëlle op me wachten toen de rest al naar boven was gelopen. Zij zorgde ervoor dat ik mijn ademhaling weer onder controle kreeg. Hierdoor kon ik doorlopen waarna ik de top van de berg bereikte. Het uitzicht was waanzinnig! Om de hele berg heen zat alleen maar jungle. We hebben uiteindelijk 45 minuten bovenop de berg gestaan en van het uitzicht, de rust en de dierengeluiden genoten. Hierna was het tijd om weer terug naar onze korjaal te lopen. Het dalen ging voor mij een heel stuk makkelijker dan de heenweg. Ik huppelde bijna naar beneden. Vervolgens maakten we na 2 uur lopen een stop bij een waterval waar we in konden zwemmen. Daar heb ik echt van genoten. Moe maar voldaan keerden we terug op onze accommodatie. S'avonds was er een kampvuur tussen de rotsen. Dat was erg gaaf. We hebben toen op de rotsen gelegen, naar de sterren gekeken en liedjes gezongen. Zaterdag zijn we naar de Raleighvallen gelopen. Dit was een uur lopen waarbij onze rasta gids allerlei dingen uitlegde over de bomen en planten die we tegen kwamen. Eenmaal aangekomen bij de Raleighvallen mochten we daar op de rotsen tussen de stroomversnelling liggen. Dat was voor mij echt even een rustmomentje waarvan ik kon genieten. Weer terug bij de accommodatie hadden we 3 uur vrij tijd. Na deze chill-tijd zijn we naar een ander eiland gevaren om een Surinaams spel te spelen. Dit was een erg leuk en actief spel. Vervolgens konden we zwemmen in een rivier waar Piranha's zwemmen. 2 meter naast ons was iemand erop aan het vissen. Ik had een open wondje op mijn voet gekregen door het spel, toch heb ik in het water gestaan. Ik leef nog haha. S'avonds was er een dansavond met muziek verzorgd door mensen van het eiland. Zij brachten de sfeer er goed in. Ik heb ook nog even mogen trommelen. Na nog lang gedanst en gekletst te hebben ben ik in m'n bedje beland. Gisteren begonnen we de dag met een lekker paasontbijt. Hierbij mochten de gekookte eieren niet ontbreken. Ook kregen we pannenkoeken. Na hiervan flink geprofiteerd te hebben was het alweer tijd voor de terugreis. Die hebben we in 6,5 uur afgelegd zonder grote problemen. Het was heel apart om weer terug te komen in de stad. We waren er nog geen 5 minuten en er werd alweer naar ons getoeterd en gefloten. Ook de geur en de drukte waren meteen weer aanwezig. Ik had wel langer in de jungle willen blijven.

  • 28 Maart 2016 - 16:46

    Theo En Willy:

    Hoi Nicole.
    Wat een geweldige avonturen daar in Suriname.
    Wij genieten van jouw leuke verhalen elke week.
    En als je terug bent zeg je tegen iedereen:
    Mi lobi sranan!
    Groetjes uit Gemert.

  • 30 Maart 2016 - 07:33

    Marianke:

    Die spin... bah. Haha!
    Leuke avonturen weer hoor. Wat een levenservaring! Geniet van!:)

  • 30 Maart 2016 - 16:11

    H.F.de Vries-Prenger (Oma De Vries):

    Lieve Nicole,
    Wat maak je daar een geweldige "kleurrijke",gezellige tijd door!
    En wat beschrijf je alles wat je meemaakt goed!
    Echt super leuk!
    Ik kijk al weer naar een nieuw verslag uit.
    En...Je komt toch wel weer terug naar Nederland,hè?
    Ik ben echt blij, dat je het daar zo naar je zin hebt en geen heimwee!..
    Geniet en werk daar in de komende tijd ook weer met plezier!
    Liefs en groetjes,
    Oma de vries.


  • 31 Maart 2016 - 22:02

    Ome Kees:

    Nou als ik de berichtgeving zo lees kom jij er wel.

    Veel plezier nog en geniet van je vakantie.

    Gr Kees & Truus

  • 04 April 2016 - 21:14

    Sjoerd En Marjolein:

    Nicole!

    Ga je lekker?! Leuk om te lezen! We volgen je!

    Kusjes ons!

  • 09 April 2016 - 17:41

    Mirjam:

    Hoi Nicole,
    Ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Fijn dat je het zo leuk hebt.
    En wat doen jullie veel leuke dingen! Het lijkt alsof stage een bijzaak is.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Nicole

Actief sinds 07 Maart 2016
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 6542

Voorgaande reizen:

03 Maart 2016 - 28 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: